وبلاگ بیستین

آموزش برنامه‌نویسی کودکان؛ ویژه دختران

مقالات

آموزش برنامه‌نویسی کودکان؛ ویژه دختران

جمع نوجوانان برنامه‌نویس
آموزش برنامه‌نویسی به فرزندان دختر

دختران  نوجوان باید خیلی زود آموزش برنامه‌نویسی را شروع کنند!

اما چرا؟

طبق نظرسنجی انجمن جهانی توسعه دهندگان نرم افزار در سال 2020، اکثریت توسعه دهندگان و برنامه‌نویسان مرد هستند و 91.5 درصد از کل نیاز به این تخصص را پاسخ می دهند. برنامه‌نویسان و توسع‌دهندگان نرم‌افزار زن تنها 8 درصد از کل این جامعه‌اند، شاید بتوان گفت این آمار واقعیت مردسالاری در کار توسعه نرم افزار و برنامه‌نویسی را نشان می دهد.

اگر بخواهیم این آمار را در ایران مورد بررسی قرار دهیم طبق گزارش خبرگزاری مهر متوجه می‌شویم که نزدیک به 40 درصد بیکاران زن در ایران از فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته کامپیوتر است، این آمار نشان دهنده‌ی اهمیت مهارت آموزی و وابسته نبودن آن به تحصیلات دانشگاهی است. از طرفی این آمار به ما نشان می‌دهد، سیستم آموزشی موجود تا چه حد در آموزش‌ مهارت‌های مورد نیاز بازارکار ناکارآمد عمل می‌کند. همچنین می‌توان گفت چنین آماری باعث می‌شود دختران بدون داشتن دید درستی از مهارت‌های کامپیوتری و لزوم آن برای آینده دیگر وارد این رشته تحصیلی نشوند و در نتیجه شکاف جنسیتی میان دختران و پسران در تکنولوژی و علوم کامپیوتر عمیق‌تر می‌شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند دختران و پسران در سنین حدود 12 سالگی علاقه‌ی یکسانی به علوم کامپیوتر دارند، ولی دختران کمتر از پسران به آموزش تکنولوژی و برنامه نویسی در کودکی تشویق می‌شوند. در حالی که دانش‌آموزان دختری که از سمت والدین یا معلمانشان تشویق به اینکار می‌شوند 3 برابر بیشتر از سایر دختران  به یادگیری علوم کامپیوتری علاقمند می‌شوند. راز شکستن این شکاف جنسیتی بسیار ساده است، دختران را برای درود به دنیای تکنولوژی و آموزش علوم کامپیوتری تشویق کنیم و با اینکار کلیشه‌ها را به چالش بکشیم.

دختر محقق
آموزش برنامه‌نویسی روشی برای موفقیت دختران

متاسفانه یا خوشبختانه ما در عصر پیشرفت علم و تکنولوژی زندگی می‌کنیم. از تلفن‌های هوشمند تا اتومبیل های خودران و ربات‌‌های خانگی مسلما بدون علم برنامه نویسی قادر به کار کردن نیستند. با این وجود والدین معمولا برنامه نویسی را به عنوان یکی از روش‌های آماده سازی فرزند دخترشان برای آینده‌ی خوب و موفق در نظر نمیگیرند. اما همانطور که یادگیری زبان دوم از نظر بسیاری از والدین در سنین کودکی جزو واجبترین فعالیت های آموزشی است یادگیری برنامه نویسی هم امروزه به همان اندازه اجتناب‌ناپذیر شده است. از طرفی زمانی که دختران در سنین کودکی مهارت‌های فنی کسب می‌کنند و به طراحی و خلق چیز‌های جدید مسلط می‌شوند علاقمندی و مهارت زیادی در علوم کامپیوتر به دست می‌آورند که به‌طور بالقوه شکاف جنسیتی در دنیای تکنولوژی و فناوری را کاهش می‌دهد. در واقع، آموزش برنامه‌نویسی می تواند به دختران کمک کند تا مهارت‌های آکادمیک قابل استفاده در هر سطح را کسب کنند و همچنین مهارت‌های مهم زندگی مانند سازماندهی، پشتکار و حل مسئله را یاد بگیرند!

دو دختر نوجوان
سنین بین 8 تا 12 سال دوران حساس اعتمادبه‌نفس در دختران است

شاید مهمترین چیزی که یادگیری برنامه‌نویسی برای دختران به همراه دارد ایجاد اعتماد به نفس باشد. مطالعات نشان می دهد که اعتماد به نفس در دختران بین سنین 8 تا 14 سالگی به دلیل مسایل بلوغ جنسی کاهش می یابد. دختران با یادگیری برنامه نویسی در سن نوجوانی این فرصت را دارند که در دوران حساس بلوغ اعتماد به نفس خود را با آموزش یک مهارت فنی تقویت کنند. دوره‌های آموزش برنامه نویسی و فرآیند اینکار طوری طراحی شده که به کودکان کمک می‌کند تا یادبگیرند که‌ از “اشتباه کردن” نترسند و جرات کنند که از اشتباهاتشان چیز‌های جدید یادبگیرند!

با توجه به تمام چیزا‌های که گفته شد اگر دختران به برنامه نویسی و ساختن چیز‌های جدید تشویق شوند راه برای شکوفایی استعداد آنها در سنین حساس نوجوانی باز می‌شود، حال این استعداد می‌تواند در زمینه طراحی، کارهای هنری و یا تکنولوژی باشد، تفاوت آن چندان مهم نیست، مهم این است که یادگیری یک مهارت فنی اعتماد بنفس استفاده از “استعداد” و “ایده‌های جدید” را در دختران زنده میکند.

به علاوه استفاده‌های کاربردی و خلاقانه‌ی برنامه نویسی در دنیای امروز، باعث می‌شود دخترمان با یادگیری این مهارت در یک محیط  پر از شور و خلاقیت قدم بردارند. آموزش برنامه‌نویسی به این معنی است که دختران‌مان می‌توانند تقریباً هر آنچه را که تصور کنید خلق یا ایجاد کنند، مثلا اپلیکیشن یا بازی بسازند، انیمیشن یا ربات بسازند و آن را کنترل کنند.

مادر و فرزند
علاقمندسازی دختران به تکنولوژی در سن مناسب

اما مهمترین نکته درباره این موضوع شروع زودهنگام علاقمندسازی دختران به حوزه تکنولوژی و تمرکز آنها بر روی ورود به این دنیای جدید است چراکه غالبا پسرها در سنین پایین از راه بازی‌های کامپیوتر،  گیم‌نت ها و صحبت با دوستانشان در مورد ربات‌ها و بازی‌ها، با تجهیزات تکنولوژیک و برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند اما دختران در سنین نوجوانی کمتر حول مسایل مربوط به تکنولوژی صحبت میکنند و زمانی که در سنین جوانی در محیط دبیرستان و یا دانشگاه با علوم کامپیوتر آشنا می‌شوند احساس عقب‌ماندن باعث دلسردی و ترس از ورود به دنیای تکنولوژی در آنها می‌شود. حالا تصور کنید دختران در سنین کودکی با روش‌های سرگرم کننده و بازی‌محور برنامه نویسی را یادبگیرند، می‌توان گفت اینکار بهترین روش شروع آموزش برنامه‌نویسی به کودکان و عبور از شکاف جنسیتی بین دختران و پسران در دنیای تکنولوژی است.

دختر خلاق
داستان‌پردازی قوی در دختران برتری آنها در مسیر آموزش برنامه‌نویسی

معمولا کودکانی که ذهن داستان‌پرداز دارند و با قصه ارتباط خوبی برقرار میکنند از این توانمندیشان می‌توانند به عنوان یک  واسط قدرتمند در یادگیری برنامه نویسی استفاده‌ کنند به عبارتی در دوره‌های‌ آموزش برنامه‌نویسی ما پیاده‌سازی داستان‌های کودکانه  جز تمرین‌های مداوم آنها است، تجربه نشان داده است که به کمک این روش آموزش مفاهیم جدید آسان‌تر می‌شود. از آنجایی که دختران در سنین کودکی به داستان‌پردازی علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند می‌توانند با کمک زبان‌های برنامه‌نویسی بلوکی داستان‌های خود را به دنیای واقعیت بیاورند و جان ببخشند. 

مهندس برنامه‌نویس
آینده‌ی روشن برای دختران سرزمینمان با آموزش برنامه‌نویسی

تصور اینکه دخترانمان بوم‌ نقاشی خودشان را بر روی سه پایه بگذارند و شروع به نقاشی کنند و یا موسیقی‌دان شوند و برای آهنگ‌هایشان نت بنویسند بسیار لذت بخش است اما

تصور اینکه دخترانمان بتواند با کدنویسی ماشین‌آلات بزرگ را جابه‌جا کنند، ربات‌های خانگی بسازند و با  کمک آموزش تکنولوژی و زبان‌های برنامه‌نویسی جهان را تحت تاثیر قرار بدهند بسیار هیجان انگیز است.

در دنیای دختران معمولا ایده‌ها و پیشنهادات صلح‌جویانه‌ی بیشتری نسبت به پسران وجود دارد و معمولا دوست دارند جهان را به جای بهتری تبدیل کنند، رفتار مهربانانه و کمک به هم‌نوع در سنین کودکی دختران بسیار پررنگ از پسران نمایان است، با یادگیری برنامه نویسی بستر مناسبی برای تبدیل ایده‌های آنها به واقعیت و ابزار خوبی برای کمک به بهتر شدن دنیا در اختیار دختران قرار می‌دهیم.

کودک در حال بازی
کودکان علاقمند به بازی‌های کامپیوتری

حالا یک سوال مهم، آیا دختر شما به بازی‌های کامپویتری و بازی با تبلت علاقه دارد؟ اگر جواب بله است فرصت آموزش برنامه نویسی به او را از دست ندهد، هیچ راهی بهتر از این نیست که دختران با ساختن بازی‌های خودشان و به اشتراک گذاری آنها با دوستانشان هم سرگرم شوند و هم برنامه نویسی را یادبگیرند. اگر دخترتان دوست دارد وقت خود را به گوشی و تبلت اختصاص دهد به اون انگیزه بدهید به‌جای مصرف کننده‌ی بازی‌های کامپیوتری سازنده آنها باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare