وبلاگ بیستین

چرا یادگیری سواد دیجیتال برای کودکان مهم است؟

مقالات

چرا یادگیری سواد دیجیتال برای کودکان مهم است؟

کودکان نسل جدید
کودکان نسل جدید

با پیشرفت تکنولوژی در طول سال‌های اخیر، ما اکنون در دنیایی زندگی می کنیم که پر از کامپیوترها و گجت‌ها و ابزارهای جدیدی است که هم زندگی را برایمان راحتتر کرده و هم مسئولیت مضاعفی را بر روی دوش‌مان گذاشته است. سلطه‌ی تکنولوژی در زندگی روزمره ما اهمیت سواد دیجیتال را نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان به خوبی نشان می‌دهد.

دنیای دیجیتال فواید و مزایای زیادی برای همه‌ی ما دارد، اما بدون درک صحیح از تکنولوژی، دنیای دیجیتال می تواند طاقت فرسا و حتی خطرناک باشد.

بیشترین اهمیت سواد دیجیتال در آموزش مهارت‌های مهم به کودکان است. کودکان باید بتوانند کنولوژی‌های مورد استفاده‌ خود را درک کنند تا بتوانند با آسودگی و به صورت کارآمد از آن استفاده کنند. سواد دیجیتال در واقع به معنی دانستن درمورد نحوه سلفی گرفتن یا به آپدیت کردن گوشی موبایل نیست. سواد دیجیتال به معنای درک درست تکنولوژی و استفاده مناسب از آن است.

همه ما می دانیم که سواد سنتی یعنی توانایی خواندن و نوشتن. اما در دنیای دیجیتال امروزی، باسواد بودن دیگر کافی نیست و برای بچه‌ها سواد دیجیتالی به اندازه‌ی سواد سنتی نیز مهم است.

سواد دیجیتال

سواد دیجیتال به معنای توانایی درک و استفاده از تکنولوژی است. یعنی به دست‌ آوردن توانمندی در استفاده و ایجاد تکنولوژی‌های جدید به روشی سودمند و کارامد. سواد دیجیتال همچنین به معنای شناخت محدودیت های تکنولوژی و درک خطرات و اقدامات احتیاطی است که در استفاده از تکنولوژی نیاز است.

در واقع سواد دیجیتال با سواد کامپیوتری متفاوت است. مطمئناً، توانایی استفاده از کامپیوتر هم بخشی از سواد دیجیتال است. اما سواد دیجیتال عمیق تر از استفاده ساده از کامپیوتر است.

نمونه های سواد دیجیتال:

سواد دیجیتال می تواند از موضوعات ساده تا فرآیند‌های بسیار پیچیده‌ی تکنولوژیک را شامل شود. در ساده ترین حالت، سواد دیجیتال به معنای توانایی پیمایش در یک وب سایت، ارسال ایمیل یا استفاده از رسانه های اجتماعی است. با این وجود، سواد دیجیتال یعنی درک عمیق از تکنولوژی که شبانه‌روز با آن سروکار داریم، همچنین در مراحل پیچیده‌ترمی تواند به مهارت های کاربردی مانند طراحی نرم افزار، یادگیری کدنویسی یا ساخت یک برنامه موبایل اشاره کرد و یا به عنوان مثال نمونه‌های از سواد دیجیتال می‌تواند شامل حفظ امنیت شخصی در اینترنت و جلوگیری از سواستفاده سایبری باشد.

سواد دیجیتال
یادگیری به روش‌های مدرن

با این همه بهتر است بپرسیم مزایای سواد دیجیتال برای کودکان چیست؟

کودکان با درک سواد دیجیتال از مهارت بسیار مهمی بهرمند می‌شوند در دنیای تکنولوژیک امرزو که همه چیز به اینترنت وابسته است بچه‌ها از سنین پایین مهارت‌های دیجیتال را یاد می گیرند. بسیاری از این مهارت های فنی برای آینده شغلی و تحصیلی آنها ضروری هستند. تقریباً هر صنعتی که بچه‌ها در آینده وارد آن می‌شوند، به نوعی سواد دیجیتالی نیاز است.

با توجه به اینکه اکنون در بیشتر مدارس نیاز به ارائه پروژه‌ها و تکالیف به صورت آنلاین است، انتظار می‌رود که کودکان مهارت‌های اساسی مانند تایپ کردن، تحقیق با استفاده از موتور‌های جستجو(مانند گوگل)، ارسال ایمیل و همچنین امکان استفاده ایمن از اینترنت را یادبگیرند.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، نیاز است بچه‌ها یک دوره‌ی درسی سواد دیجیتال و آموزش مهارت‌های اولیه را بگذرانند. چراکه جایی که معمولا فرزندان ما با مشکل مواجه می شوند در استفاده از تکنولوژی بدون درک دقیق هدف آن است. بچه‌هایی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند باید بدانند که چگونه با این محیط جدید کار ‌کنند، باید بدانند چه کسانی می‌توانند آنها  را ببیند و یا با آنها صحبت کنند و متوجه حفظ سلامت روان و امنیت شخصی خود در این فضا باشند باید به بچه‌ها آموزش دهیم که یادبگیرند چه ردپای دیجیتالی را از خود به جا میگذارند.

این موضوع برای ایمنی فرزندان ما آنقدر مهم است که می‌تواند اهمیت ان را برابر با سواد خواندن و نوشتن دانست، کودکان برای زندگی در عصر تکنولوژی باید اهمیت سواد دیجیتال را درک کنند و بدانند خطرات و مشکلات احتمالی در دنیای دیجیتال کجاست!

کودکان دنیای دیجیتال
کودکان و دنیای جدیدشان

4 اصل اساسی سواد دیجیتال

4 اصل اساسی سواد دیجیتال وجود دارد که درک درست آنها بسیار مهم است. این موارد عبارت است از:

درک مطلب: اصل اول درک مطلب است و به توانایی کاربران رسانه‌های دیجیتال در درک محتوای آن اشاره دارد.

وابستگی متقابل: امروزه دنیای تکنولوژی در شرایطی کاملا به هم پیوسته قرار دارد. استفاده‌ی رسانه های دیجیتال اکنون بخشی از زندگی روزمره ما است. وابستگی متقابل ابزار و رسانه‌های دیجیتال به یکدیگر نشان می دهد که گسترش دستگاه‌های دیجیتالی، مصرف محتوا از رسانه‌های مختلف را آسان تر کرده است.

عوامل اجتماعی: عوامل اجتماعی مختلف می‌توانند بر روی کاربرد و نحوه‌ی درک رسانه‌های اجتماعی تاثیرگذار باشند. درک این عوامل اجتماعی کلید درک موفقیت در استفاده‌ی انواع خاصی از رسانه‌هاست.

مدیریت دنیای دیجیتال: کسانی که با ابزارها و ذسان‌ةای دیجیتال مختلقف کار می‌کنند مسلما اهمیت ذخیره و دسترسی آسان به طلاعات را درک می‌کنند، سازمان‌دهی و مدیریت اطلاعات یکی از اصول مهم دنیای دیجیتال است و انجام درست آن دسترسی و استفاده از اطلاعات را در آینده آسوده‌ می‌کند.

سواد دیجیتال
کودکان موفق آینده امروز سواد دیجیتال یادمی‌گیرند

چگونه فرزندانمان را به یادگیری سواد دیجیتال تشویق کنیم؟

  • بهتر است با سوال کردن شروع کنیم و از آنها در مورد نحوه‌ی آشنایی‌شان با تکنولوژی و رسانه‌های اجتماعی بپرسیم، همینطور درباره‌ی نحوه‌ی استفاده آنها ار رسانه‌های اجتماعی سوال کنیم و برای‌شان توضیح دهیم که دانستن نحو‌ه‌ی کار با رسانه‌های اجتماعی کافی نیست و با یادگیری سواد دیجیتال می‌توانند استفاده‌های کاربردی و بهتری از تکنولوژی‌های در دسترس‌شان داشته باشند.
  • حتما با بچه‌ها در مورد امنیت اینترنت و خطرات دنیای دیجیتال صحبت کنیم، باید به کودکان آموزش دهیم که اینترنت چگونه کار می کند و چگونه از آن به درستی به نفع خود استفاده کنند. آن‌ها باید اصول گشت‌وگذار در اینترنت و همچنین ارزیابی اطلاعاتی که آنلاین پیدا می‌کنند را بدانند، همچنین مهم است که بدانند هر چیزی که در اینترنت پیدا می کنند صحیح نیست. اخبار و اطلاعات جعلی همه‌جا وجود دارد، بنابراین هنگام استفاده از اطلاعات یافت شده در اینترنت، حتما باید ارزیابی کنند تا از واقعی بودن آن اطمینان حاصل شود.
  • با کودکان در مورد آزار و اذیت اینترنتی صحبت کنیم. برای کودکانی که تکنولوژی بخش بزرگی از زندگی‌شان را احاطه کرده و تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بسیار مهم است که در مورد چالش ‌های احتمالی آگاهی داشته باشند. متاسفانه آزار اذیت‌های سایبری کودکان و نوجوان را بیشتر تهدید می‌کند و کودکان در برابر این مسایل آسیب پذیرتر هستند چراکه اطلاعات و دانش ‌کافی از محیط آزاد اینترنت ندارند.
  • شاید به نظر بسیار از والدین بهتر باشد ابزارهای دیجیتال از برنامه‌های درسی و کلاس‌های دانش‌آموزان حذف شود اما باید بپذیریم استفاده‌ از ابزارهای دیجیتال امروزه برای تمام دانش‌اموزان ضروری شده است و بجای حذف این ابزارها باید به دنبال حضور فناوری با تمرکز بر پذیرش مسئولیت استفاده‌ی درست از این ابزارها برای کودکان باشیم و به آنها آموزش دهیم در مقابل تکنولوژی مسئولانه رفتار کنند. همانطور که به فرزندانمان شنا کردن یا دوچرخه سواری را آموزش می دهیم، باید به آنها یاد دهیم که چگونه از ابزارهای دیجیتال خود به درستی استفاده کنند. بسیاری از بچه‌ها مهارت‌های کامپیوتری رو اینترنت را خودشان به تنهایی یاد می‌گیرند، اما والدین و معلمان باید از ابزارهای و برنامه‌های که بچه‌ها استفاده میکنند را به همراه بچه‌ها استفاده کنند تا بفهند هدف یا اهداف این ابزار یا بازی چیست، و در مسیر به کارگیری درست تکنولوژی نیمی از مسئولیت را به عهده بگیرند.
  • مدرسه و برنامه‌های درسی تا حدودی وابسته به ابزارهای دیجیتال و اینترنت هستند اما تشویق کردن بچه‌ها به انجام یک پروژه ساده‌ی عکاسی از میوه‌ها و انتقال آن به کامپیوتر و ذخیره در یک پوشه و ارسال یکی از عکس‌ها از طریق برای دوستشان می‌تواند یک مسیر خوب برای کنجکاو کردن بچه‌ها به دنیای دیجیتال باشد.
یادگیری مدرن
آموزش و یادگیری مهارت‌های جدید

در حال حاضر ما در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم و بچه ها باید مهارت های سواد دیجیتال را یادبگیرند. با توجه به اینکه جهان با سرعت هرچه تمام به سمت دیجیتالی شدن بیشتر می‌رود سواد دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند طبیعتا جایی برای ترسیدن نیست حتی این شرایط یک فرصت عالی برای بچه‌های امروزی تلقی ‌می‌شود تا بتوانند با کمک ابزارهای دیجیتال زندگی خود را از جهات مختلف آسان‌تر کنند. والدین باید از سنین کودکی بچه‌ها را به آموزش سواد دیجیتالی تشویق کنند تا پایه‌ی قوی از همان ابتدا در ذهن‌شان ساخته شود.

اگر بخواهید کل مقاله را به صورت خلاصه مرور کنید سوالات زیر به شما کمک می‌کند

منظور از سواد دیجیتال چیست؟

سواد دیجیتال به معنای توانایی درک و استفاده درست از فناوری است. مهارت های سواد دیجیتال به شما این امکان را می دهد که اطلاعات آنلاین را به روشی سازنده و مفید جستوجو و استفاده کنید. داشتن درک درستی از سواد دیجیتال به این معناست که می توانید از فناوری به طور ایمن استفاده کنید و به شما کمک می کند از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

 

نمونه هایی از سواد دیجیتال چیست؟

نمونه ای از سواد دیجیتال برا کودکان، دانستن نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی به روشی ایمن و موثر است. این بدان معنا که از پست نکردن اطلاعات حساس، آگاهی از کلاهبرداری‌های اینترنتی و ارسال نکردن اطلاعات شناسایی برای غریبه‌ها مطلع می‌شوند.

 

چهار اصل سواد دیجیتال چیست؟

چهار اصل اصلی سواد دیجیتال: درک، وابستگی متقابل، عوامل اجتماعی و مراقبت است.

 

چرا داشتن سواد دیجیتال مهم است؟

با دیجیتالی‌تر شدن جهان، داشتن مهارت‌های سواد دیجیتال برای کودکان و بزرگسالان بیش از هر زمان دیگری مهم شده است. مهارت‌های سواد دیجیتال به ما کمک می‌کنند تا با خیال راحت در دنیای دیجیتال حرکت کنیم.

 

چرا سواد دیجیتال در آموزش مهم است؟

وجود اینترنت جهان را به دنیایی کوچکتر و قابل دسترس تبدیل کرده است و عصر دیجیتال مجموعه جدیدی از مهارت‌ها را به همراه آورده است که یادگیری آنها برای موفقیت در جامعه امروزی ضروری هستند. دانش‌آموزان باید بتوانند به رایانه‌ها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، چاپگرها و سایر دستگاه‌ها در این دنیای دیجیتال دسترسی داشته باشند و بتوانند به درستی از آنها استفاده کنند .

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare