وبلاگ بیستین

۵ مهارت اساسی موردنیاز کودکان برای داشتن شغل پردرآمد در آینده

مقالات

۵ مهارت اساسی موردنیاز کودکان برای داشتن شغل پردرآمد در آینده

 

۵ مهارتی که کودکان برای رسیدن به شغل پردرآمد در آینده باید بدانند. چیست؟

در ۳۰ سال آینده، هوش مصنوعی از دانش بشر پیشی خواهد گرفت و با پیشرفت تکنولوژی و فراگیری اتوماسیون فرآیندهای شغلی، میلیون ها شغل تحت تاثیر قرار می‌گیرید و بسیاری از مشاغل سنتی منسوخ خواهند شد، این ازهم گستگی دنیای کسب‌ و کار آینده به معنی طلوع عصر ربات‌ها در آینده نزدیک است.

در حالی که به نظر می‌رسد ربات‌ها مشاغل و منابع درآمدمان را به زودی از چنگمان درمی‌آورند اما در واقعیت ربات‌ها فرصت‌های شغلی جدیدی را برای بشریت رقم خواهند زد.

آیا می دانستید کتی دیویدسون، محقق آینده پژوهی پیش بینی کرده است که ۶۵% از دانش آموزان دوره ابتدایی در آینده مشاغلی خواهند داشت که هنوز وجود ندارند؟!

پس با این وجود سوالی که پیش می‌آید این است: بهترین و پردرآمدترین مشاغل در عصر ربات‌ها چه مشاغلی خواهند بود؟ علاوه بر این، چطور می توان کودکان را به مطالعه و یادگیری مهارت‌های جدید تشویق کرد تا از فرصت های جدید و پرهیجان آینده بیشترین استفاده را داشته باشند؟

در این مقاله پنج مهارت مهمی که کودکان امروز برای داشتن شغلی پردرآمد در آینده به آن نیاز دارند آمده است:
کودک برنامه‌نویس
کلاس برنامه‌نویسی کودکان
  1.  برنامه نویسی

حتی اگر آینده فرزند شما که امروز یک دانش آموز است به رشته مهندسی کامپیوتر هم ختم نشوند، داشتن یک پایه قوی در علوم کامپیوتر به او کمک می‌کند تا مهارت‌های ارزشمندی که تقریباً در تمامی مشاغل عصر جدید تکنولوژی کاربرد دارد را داشته باشد.

بازار کار آینده پیش‌روی ما با امروز تفارت‌های زیادی  ‌خواهد داشت و نیاز به دانش تکنولوژی و مهارت کار با  آن تقریبا در تمامی مشاغل ضروری خواهد بود و نوجوانان و جوانانی که تا سنین دبیرستان و دانشگاه از مهارت‌های پایه‌ای کامپیوتری دور مانده‌اند، درگیر رقابت سختی با همسالان خود خواهند شد چراکه در آن زمان مهارت‌های اساسی مانند حله‌مسئله و دانش زبان‌های برنامه‌نویسی برای کارفرمایان ارزش ویژه‌ای خواهد داشت.

جالب است بدانید آموزش علوم کامپیوتری پایه و زبان‌های برنامه نویسی از سن 5 سالگی به کمک  آموزش‌های بازی‌محور ممکن است و دانش‌آموزان از سن 7 سالگی میتوانند آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی مخصوص کوکان را آغاز کنند. در این دوره‌های آموزشی مفاهیم برنامه‌نویسی کاملا مطابق با زبان‌های برنامه‌نویسی روز دنیا آموزش داده‌ می‌شود.

براساس گزارش اداره آمار کار (BLS)، مشاغل مهندسی نرم افزار تا سال‌های جاری 2024، رشد ۱۸.۸ درصدی خواهند داشت و مشاغل تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری تا سال ۲۰۲۴ افزایش ۲۰.۹ درصدی خواهند داشت. نکته قابل توجه این است که هر دو دسته از این مشاغل در بیشتر کشورهای دنیا درآمد متوسط به بالا دارند.

ریاضیات کودکان
دروس ریاضی دوره‌ی مقدماتی و پیشرفته

2. ریاضی و علوم پایه

ریاضیات و علوم پایه در عصر ربات‌ها که در آن big data جزو جدانشدنی تکنولوژی‌های جدید هستند تقریبا در هر حرفه ای اهمیت زیادی خواهند داشت.

به کمک ریاضیات، منطق، تفکر سیستمی و حل مساله آموزش داده می‌شود و تقریبا تمام مدل های کسب وکار نیازمند این سه مهارت هستند. در رده‌های بالای سازمانی عموما رهبران سازمان‌ها بیشتر با ریاضیات سروکار دارند چراکه تحلیل داده‌ها، اداره امور مالی و حسابداری مستقیما زیر نظر آنها اداره می‌شود و کاربرد ریاضیات و علوم پایه به طور مشهود در مشاغل دیده می شود پس آموزش ریاضیات و علوم پایه به کودکان با روش‌های اصولی و مطابق با تکنیک‌های روز دنیا، فرصت بسیار خوبی برای یادگیری مهارت حله‌مسئله به آنها خواهد بود.

آموزش مهارت حله‌مسئله به کودکان کمک می‌کند تا یکی از اساس‌ترین پیش نیازهای آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر و علوم کامپیوتری را در اختیار داشته باشند.

آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر بخشی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه را کشور‌های مانند چین و هند پوشش می‌دهد. برای رشد در عصر جدید، آموزش علوم پایه و ریاضیات باید شتاب بگیرد، چرا که هر دوی این مهارت ها پایه و اساس پیشرفته در شغل های پردرآمد آینده خواهند بود.

تحلیل داده
توانمندسازی کودکان در علم داده

3.تحلیل داده

در قلب تمام فعالیت‌های تکنولوژیک عصر جدید که به سرعت در حال نزدیک شدن است، تحلیل داده‌ها قرار دارد.

اریک اشمیت، رئیس اجرایی شرکت گوگل و جاناتان روزنبرگ، مشاور مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه ای با CNBC می گویند که تحلیل داده‌ها در محیط‌های کاری آینده بسیار مهم خواهد شد. براساس گزارش اداره آمار کار (BLS)، انتظار می رود تعداد افراد حرفه‌ای مسلط به تحلیل داده‌ها در طول ۷ سال آینده ۳۰ درصد رشد کند که بسیار بالاتر از میانگین حال حاضر است.

تحلیل گران داده با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های آماری، حجم زیادی از اطلاعات را قابل درک میکنند. آن ها قادر به مشخص کردن روندها و همبستگی‌ها با استفاده از برنامه هایی مانند اکسل، SQL و Tableau هستند. این متخصصان معمولا به آمار، علم داده و ریاضیات مسلط هستند.

همان طور که اشمیت می گوید: “داده ها شمشیر قرن بیست و یکم هستند و کسانی که به خوبی از آن استفاده می کنند، سامورایی‌‌اند”.

کودک مدیر
 کودکان امروز مدیران فردا

 

4. علوم انسانی و هنر‌های آزاد ( Liberal arts )

بهترین شغل‌های آینده همگی مشاغلی هستند که نیازمند به قدرت تفکر و شهود انسانی خواهد بود، تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارت‌های قوی نوشتاری، درک مطلب و ارتباط شفاهی همگی جزو علوم پایه‌ای محسوب می‌شوند، چیزی که هوش مصنوعی  فعلا قادر به انجام صد درصدی آن نیست؛ مهارت هایی که اغلب محصول فرعی دوره های هنر آزاد و علوم انسانی هستند.

براساس گزارش جولای ۲۰۱۶ مک کینزی، در حالی که اختلالات غیرقابل پیش بینی در فناوری‌های جدید، ممکن است ۶۰ درصد از مشاغل را تحت تاثیر دهد، مشاغلی که به سطوح بالایی از خلاقیت دست یافته و قابلیت مدیریت افراد و تسلط به تفکر انتقادی را دارند کم ترین خطر را تجربه میکنند. هنرهای لیبرال و علوم انسانی، توانایی‌های شناختی و تفکر تحلیلی می سازند که جایگزینی آن ها با هوش مصنوعی (AI)دشوار خواهد بود.

کودک حسابدار
یادگیری مدیریت امور مالی نیاز مهم آینده کودکان

5. امور مالی و اقتصادی

در حالی که هوش مصنوعی (AI)به پیشرفت های کوانتومی در مدل سازی و تحلیل مالی ادامه میدهد، دانشجویانی که مهارت تفسیر و تصمیم گیری براساس این اطلاعات مالی را داشته باشند، ارزش بسیار بالایی برای سازمان‌ها فراهم خواهند کرد.

مهارت های توسعه یافته در امور مالی، حسابداری و بانکداری علاوه بر چشم اندازهای شغلی قوی در بالاترین سطوح سازمان های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، سواد مالی یک مهارت حیاتی برای مدیران سطح بالای یک سازمان است، و تنها کسانی که این مهارت ها را دارند قادر به دست‌یابی به این موقعیت‌های شغلی پردرآمد خواهند بود.

لیست مشاغل جدید و پردرآمد آینده:
  • مهندسان رابط مغز و ماشین: از رابط های مغز و ماشین برای تقویت عملکردهای حسی، حرکتی و شناختی مغز و همچنین برای درمان بیماری های عصبی استفاده می شود. این متخصصان در خواندن محتوای مغز، ارسال اطلاعات به مغز و افزودن قطعات ماشین مصنوعی به مغز تخصص خواهند داشت.
  • برنامه نویس ربات‌های خانگی: این متخصصان ربات‌ها و هوش مصنوعی را برای مصارف خانگی طراحی و ایجاد خواهند کرد.
  • مهندسان محیط زیست : این افراد در عین کمک به احیای مناطق تخریب شده در محیط زیست، آبراه‌ها، باتلاق ها، سواحل و صخره های مرجانی، مسئول جبران خسارات وارده به محیط زیست خواهند بود.
  • مهندسان بهره‌وری اجرایی: این مهندسان با تکیه بر تجزیه و تحلیل BIG DATA، به سازمان ها کمک می کنند تا کارایی و بهره وری را افزایش دهند.
  • پزشکان داده محور: این پزشکان با تمرکز بر نمایه بیوگرافی و اطلاعات داده‌های شخصی هر بیمار، بیماران را با توجه علائمشان که هنوز بروز نکرده درمان می‌کنند و یا مانع بیمار شدن آنها می‌شوند.
  • بهینه سازهای ترافیک هواپیماهای بدون سرنشین: از آنجایی که هواپیماهای بدون سرنشین هم برای حمل و نقل انسان و هم برای حمل و نقل کالا و خدمات رایج می‌شوند، در آینده به کسانی برای طراحی روش‌های بهینه سازی الگوهای ترافیک و کنترل راه‌های هوایی نیاز خواهیم داشت.
  • کارآفرینان: کارآفرینی، به‌ویژه در زمینه‌های مرتبط با فناوری، به پیشبرد اقتصاد جهانی و ایجاد مشاغل جدید ادامه خواهد داد.
  • معماران نرم افزار: کارشناسان نرم افزار طراحی و تعیین استانداردهای فنی نرم‌افزارها، از جمله تصمیم گیری در مورد استانداردهای کدنویسی، زبان‌ها برنامه‌نویسی و طراحی پلتفرم ها را انجام خواهند داد.

تصور دقیق تکنولوژی و انواع مشاغل دنیای فردا مسلما غیرممکن است، اما می‌توانیم فرزندانمان را برای تغییر آماده کنیم و به آنها کمک کنیم تا مهارت‌هایی کسب کنند که در بازارکار فردا ارزشمند باشد.

همچنین می توان آنها را از حرفه های در معرض خطری که احتمالاً با پیشرفت رباتیک و سایر فناوری های دیگر منسوخ شوند، دور نگه داریم.

مهارت در کدنویسی، ریاضی، علوم پایه، تجزیه و تحلیل داده ها، علوم انسانی و امور مالی، پایه محکمی را برای داشتن شغلی پردرآمد در آینده‌ها فراهم می کند.

مهم تر از همه باید به فرزندانمان بیاموزیم که افراد پیگیر یادگیری و ریسک‌پذیری باشند که از تغییر نترسند، بلکه تغییر را هیجان انگیز و قدرت‌بخش بدانند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare