دوره سواد دیجیتال و امنیت سایبری برای کودکان

آموزش برنامه نویسی بیستین
اخرین بروزرسانی 6 شهریور 1402
0 نفر ثبت نام کرده اند

درباره این دوره

کودکان در سایه نفوذ و تاثیر رسانه های دیجیتال و فناوریهای جدید که فرصتهای بسیار زیادی را برای کشف، ارتباطات، پرورش خلاقیت و یادگیری به شیوه های جدید را  برای آنها فراهم می کند، در حال رشد و یادگیری هستند. با این حال این قدرت رسانه ای، گرچه برای کودکان فرصت های بزرگی دارد، اما آنها را با چالش ها و معضلاتی نیز روبرو می سازد. والدین و کودکان با چالشهایی از جمله امنیت آنلاین، آزار و اذیت سایبری، حریم خصوصی، نفرت پراکنی آنلاین ، اطلاعات نادرست و فیشینگ و حواس پرتی دیجیتالی دست و پنجه نرم می کنند. برای پرداختن به این مسائل، سیستمهای آموزشی در نیا با گنجاندن آموزشی با عنوان سواد دیجیتال و  شهروندی دیجیتال به عنوان بخشی از برنامه درسی خود، فرصت استفاده درست و مناسب از تکنولوژی و آموزش فرهنگ شهرنودی دیجیتال را برای کودکان و والدین فراهم می کنند اما در جای خالی این آموزشها در سیستم آموزشی، ما در بیستین دوره آی را طراحی کرده ایم که مهارتهای موردنیاز کودکان در زمینه سواد دیجیتال و شهروندی دیجیتال را به آنها آموزش می دهد در این دوره کودکان و نوجوانان با آموزشهای مناسب و سرگرم کننده به شکل کامل با همه جوانب دنیای تکنولوژی و زندگی دیجیتال، خطرات و آسیبهای تکنولوژی و فضای مجازی، روشهای درست رفتار به عنوان شهروند دیجیتال آشنا می شوند که آسایش و امنیت روانی و جسمی آنها را فراهم می کند  و آنها را به طور کامل برای زندگی در دنیای امروز و بهره مندی از مزایای زندگی دیجیتال آماده می کند.

 

شهروندی دیجیتال استفاده مسئولانه از فناوری برای یادگیری، خلق و مشارکت است.

دوره سواد دیجیتال و شهروندی دیجیتال به مسائل مهمی می‌پردازد که کودکان در دنیای رسانه‌ها و فناوری به سرعت در حال تغییر با آنها روبرو هستند.

دروس نوآورانه به دانش آموزان می آموزد که انتقادی فکر کنند و عادات ذهنی خود را برای عبور از معضلات دیجیتال در زندگی روزمره خود  تقویت کرده و توسعه دهند. این برنامه بر اساس نتایج تحقیقات و دستورالعملعهای پروژه صفر در دانشکده تحصیلات تکمیلی هاروارد که توسط تحقیقات و تجربیات هزاران نفر از مربیان و والدین هدایت می شد ایجاد شده است .

اهداف یادگیری

تعادل استفاده از تکنولوژی، رسانه، فضای مجازی و امنیت جسمی و روانی
امنیت سایبری و حریم خصوصی
ردپای دیجیتال و هویت دیجیتال
روابط شخصی و ارتباطات در بستر مجازی
آزار و اذیت سایبری، سواستفاده احساسی دیجیتال و سخنان نفرت انگیز و نفرت پراکنی دیجیتال
سواد رسانه ای و مهارت تفکر انتقادی در قبال منابع اطلاعاتی و خبری

مخاطب هدف

  • کودکان رده سنی مهدکودک و پیش دبستانی
  • دانش آموزان رده سنی ابتدایی
  • دانش آموزان دوره اول متوسطه
  • دانش آموزان دوره دوم متوسطه
  • والدین
  • مربیان مهدکودکها
  • معلمین علوم کامپیوتری مدارس

برنامه تحصیلی

تعادل استفاده از تکنولوژی، رسانه، فضای مجازی و امنیت جسمی و روانی

یادگیری عاطفی برای حمایت از دانش‌آموزان در ایجاد حس درونی «توازن رسانه‌ای»، درس‌های ما دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا احساسات و عواطف مختلفی را که هنگام شرکت در فعالیت‌هایی که شامل رسانه‌های دیجیتالی (پخش برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های آنلاین و غیره) است، ایجاد می‌شوند، تأمل کنند. . برخی از دانش آموزان ممکن است نیاز به حمایت و تمرین بیشتری در شناخت و تفسیر این احساسات داشته باشند. به عنوان مثال، استفاده طولانی مدت از رسانه های اجتماعی ممکن است به ترکیبی از احساسات مثبت و منفی منجر شود. دانش‌آموزان باید از طریق این واکنش‌های احساسی متفاوت فکر کنند تا در نهایت در مورد معنای استفاده «متوازن» برای آنها نتیجه‌گیری کنند. تعادل در درس‌هایمان درباره این موضوع، ما از اصطلاح «اعتیاد» در مورد استفاده از دستگاه یا رسانه دیجیتال استفاده نمی‌کنیم. در حالی که می دانیم که کودکان و بزرگسالان زیاد از دستگاه های خود استفاده می کنند - و تحقیقات ما حتی به ما می گوید که آنها احساس "اعتیاد" می کنند - هیچ تشخیص رسمی برای "اعتیاد به دستگاه" یا اتفاق نظر در مورد معنای این عبارت وجود ندارد.

امنیت سایبری و حریم خصوصی

تعادل مزایا و خطرات در مورد این موضوع، به راحتی می توان از لفاظی های ترسناک در مورد خطرات "برادر بزرگ" و "خطر غریب" استفاده کرد. با این حال، یک رویکرد متوازن به پاداش ها و خطرات اشتراک گذاری آنلاین اطلاعات با دیگران می پردازد. درس های ما برخی از فرصت های شگفت انگیزی را که دانش آموزان برای تعامل، رشد و یادگیری از یکدیگر دارند، برجسته می کند. سناریوهای زندگی واقعی برای کمک به دانش‌آموزان برای درک اهمیت ایمن و ایمن بودن در هنگام آنلاین بودن، درس‌های ما شامل سناریوهای واقعی است که در آن اطلاعات خصوصی به طور بالقوه می‌تواند به اشتراک گذاشته شود، و مزایا و خطرات آن قابل توجه است اما هیجان‌انگیز نیست. سناریوهای موجود در درس‌های ما، از مواجهه با طعمه کلیک گرفته تا تنظیم گذرواژه‌ها و پیام‌رسانی آنلاین با افراد، زمینه‌ای معتبر برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از گذراندن وقت آنلاین فراهم می‌کنند.

ردپای دیجیتال و هویت دیجیتال

دانش‌آموزان مزایا و خطرات اشتراک‌گذاری آنلاین را در نظر می‌گیرند و بررسی می‌کنند که چگونه یک شخصیت دیجیتالی می‌تواند بر احساس خود، شهرت و روابط فرد تأثیر بگذارد. چگونه می توانم هویت دیجیتالی خود را به شیوه هایی که مسئولیت پذیر و توانمند هستند پرورش دهم؟

روابط شخصی و ارتباطات در بستر مجازی

دانش‌آموزان در مورد چگونگی ایجاد روابط مثبت، اجتناب از گفتگوهای آنلاین پرمخاطره و درک اینکه چرا برخی از موضوعات و مکالمات می‌توانند به بهترین وجه می‌توانند خود را به رسانه‌های خاص کمک کنند، فکر می‌کنند. فراتر از شکارچیان آنلاین اصطلاح "شکارچی آنلاین" اغلب تصویر یک مرد مسن ترسناک را در کنار صفحه رایانه در انتظار فریب یک کودک ناآگاه به ذهن متبادر می کند.اما اینجا یاد میگیریم که انواع مختلف و غیرمنتظره ای از فریب دهندگان مجازی وجود دارد مرزها از طریق سناریوهای زندگی واقعی و توصیفات اول شخص، دانش آموزان این فرصت را پیدا می کنند که مرزهایی را که با آنها راحت هستند تمرین کنند.

آزار و اذیت سایبری، سواستفاده احساسی دیجیتال و سخنان نفرت انگیز و نفرت پراکنی دیجیتال

دانش‌آموزان این موضوعات سخت را به عهده می‌گیرند و برای ایجاد جوامع آنلاین مثبت و حمایت‌کننده و مبارزه با ظلم آنلاین، نقش فعالی را ایفا می‌کنند. چگونه می توانم ارتباط مثبت برقرار کنم، با دیگران محترمانه رفتار کنم و فرهنگ مهربانی ایجاد کنم؟ بررسی اجمالی درس‌هایی درباره این موضوع به دانش‌آموزان درباره تأثیرات روابط احساسی دیجیتال، آزار و اذیت سایبری و نفرت پراکنی دیجیتال بر خود و جوامع بزرگ‌تررا آموزش می‌دهد. آن‌ها نقش‌هایی را که مردم بازی می‌کنند و اینکه چگونه اقدامات فردی - منفی و مثبت، عمدی و غیرعمدی - می‌تواند بر همسالان و جوامع وسیع‌ترشان تأثیر بگذارد، بررسی خواهند کرد. آن‌ها تشویق می‌شوند تا نقش فعالی را بر عهده بگیرند و جوامع آنلاین مثبت و حمایت‌کننده بسازند، و یاد خواهند گرفت که چگونه همدلی، شفقت و شجاعت را برای مبارزه با تعاملات منفی آنلاین پرورش دهند.

سواد رسانه ای و مهارت تفکر انتقادی در قبال منابع اطلاعاتی و خبری

دانش‌آموزان منابع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتماد را شناسایی می‌کنند و مسئولیت‌های خود را به‌عنوان سازندگان و مصرف‌کنندگان رسانه‌ای متفکر بررسی می‌کنند. چگونه می توانم مصرف کننده منتقد و خالق اخبار و رسانه باشم؟ بررسی اجمالی ضروری است که دانش آموزان یاد بگیرند که به طور انتقادی در مورد اخبار و رسانه هایی که هر روز با آنها روبرو می شوند فکر کنند. دانش آموزان توانایی شناسایی، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات، یافتن منابع معتبر و قابل اعتماد و دادن اعتبار مناسب را یاد خواهند گرفت. آنها متوجه خواهند شد که چگونه افراد و جامعه تحت تأثیر رسانه ها و تصورات نادرست و کلیشه هایی که گاهی اوقات ترویج می کنند، قرار می گیرند. دانش‌آموزان مسئولیت‌ها و حقوق خود را به‌عنوان خالق در فضاهای آنلاینی که در آن مصرف کننده اطلاعاتو اخبار هستند و یا این اطلاعات را ایجاد می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند، فراخواهند گرفت.

اساتید دوره

آموزش برنامه نویسی بیستین

3.0/5
2 دوره
2 دیدگاه
1 دانشجو
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید

digital citizenship and data security

1,200,000 تومان
499,000 تومان

58% تخفیف
سطح
همه سطح‌ها
زبان
فارسی
اعتبار ثبت نام: مادام العمر

آیا می خواهید برای همه فعالیت ها، اعلان های پوش نوتیفیکیشن دریافت کنید؟

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare