وبلاگ بیستین

بیایید در مورد هوش مصنوعی برای کودکان چیز‌های جالبی بیاموزیم!

مقالات

بیایید در مورد هوش مصنوعی برای کودکان چیز‌های جالبی بیاموزیم!

ربات و کد نویس
هوش مصنوعی چیست ؟

آیا تا به حال نام الکسا یا سیری را شنیده اید؟

آیا تا به حال ماشین خودران دیده اید؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که تشخیص چهره آیفون چگونه کار می کند؟

همه این فناوری‌ها یک چیز مشترک دارند: آنها از هوش مصنوعی یا “AI” استفاده می‌کنند.

حتی اگر قبلا از هوش مصنوعی استفاده کرده باشید، ممکن است دقیقاً ندانید که هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می کند.

هوش مصنوعی یا “AI”  ( Artificial Intelligence ) توانایی کامپیوتر برای تفکر و یادگیری است.

با هوش مصنوعی، کامپیوتر‌ها می‌توانند کارهایی را انجام دهند که معمولاً توسط افراد انجام می‌شود، از جمله پردازش زبان ، حل مسئله و یادگیری.

هوش مصنوعی یک ابزار بسیار شبیه به انواع دیگر فناوری های جدید است.

ربات و کودک
نمونه‌های هوش مصنوعی برای کودکان
چند نمونه از هوش مصنوعی برای کودکان چیست؟

ما قبلاً چند نمونه از هوش مصنوعی مانند دستیارهای مجازی و ماشین های خودران را با شما اشتراک گذاشتیم، اما روش های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که هوش مصنوعی در دنیای اطراف ما استفاده می شود مثل :

پیشنهادهای فیلم: برای مثال، اگر تا به حال فیلمی را در پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم تماشا کرده اید، ممکن است متوجه شده باشید که بر اساس آنچه قبلاً تماشا کرده اید، توصیه هایی برای فیلم‌های دیگر دریافت خواهید کرد. این فرآیند کار هوش مصنوعی است!

چت بات ها: بسیاری از وب سایت ها دارای ربات های چت هستند که در پاسخگویی به سوالات شما کمک می کنند. این چت بات ها معمولاً توسط افراد اداره نمی شوند، آنها هوش مصنوعی هستند!

موتورهای جستجو: اکثر مردم هر روز از موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده می کنند. موتورهای جستجو از هوش مصنوعی برای رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجوی شما استفاده می کنند.

چه نمونه های دیگری از هوش مصنوعی هست که شما به صورت روزمره از آنها استفاده می‌کنید؟

زمانی که نمونه های مختلفی از هوش مصنوعی را پیدا کنید، مانند مواردی که ما اشاره کردیم، با کمی تمرکز شروع به تشخیص هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود خواهید کرد!

ربات به شکل حیوان
آموزش هوش مصنوعی به کودکان لازمه‌ی زندگی آنها در دنیای مدرن امروز
چرا یادگیری در مورد هوش مصنوعی برای کودکان مهم است؟

هوش مصنوعی در اطراف ما و در بیشتر وسایل الکترونیکی که هر روز استفاده می‌کنیم وجود دارد، چه متوجه آن باشیم چه نه، مردم هر روز از هوش مصنوعی استفاده می کنند. با وجود اینکه امروزه از هوش مصنوعی استفاده می شود، متخصصین حوزه علوم کامپیوتری پیش بینی می کنند که هوش مصنوعی در آینده ابعاد وسیع‌تری از زندگی ما را دربرخواهد گرفت. به همین دلیل، در آینده نزدیک در بسیاری از مشاغل نیز ما به هوش مصنوعی و متخصصین این حوزه نیاز خواهیم داشت تا بفهمیم هوش مصنوعی در کسب و کار ما چگونه کاربرد دارد وچطور می‌توانیم معضلات آینده را شناسایی و حل کنیم.

حتی این موضوع را امروزه در مورد بسیاری از مشاغل میبینیم. مثلا :

پزشکان از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری براساس اسکن‌های پزشکی مانند اشعه ایکس استفاده می کنند.

فضانوردان می توانند از مدل های هوش مصنوعی برای تشخیص اگزوپلنت ها یا سیارات خارج از منظومه شمسی استفاده کنند.

این موارد تنها چند مثال ساده است !

مسلما همه‌ی ما زمانی که کوچکتر بودیم دقیقا نمیدانستیم که می‌خواهیم در آینده چه کاری انجام دهیم یا دست کم مطمین نبودیم! دکتر؟ مهندس؟ وکیل؟ بازیگر؟ استاد دانشگاه ؟ شاید هم به طور حتمی می‌دانستید که شغل خانوادگی‌تان را ادامه خواهید داد، در هر صورت شانس خوبی داشتید که هوش مصنوعی شغل آینده‌تان را از چنگتان درنیاورد اما امروزه دیگر اینطور نیست و بهتر است صادقانه بپذیریم فرزندان ما با ظهور هوش مصنوعی آینده شغلی مبهمی در پیش رو دارند!

امروزه می‌بینم که هوش مصنوعی حتی در مشاغلی همچون خوانندگی حضور پیدا کرده و حتی به عنوان دستیار طراحی فتوشاپ هم در حال استفاده است!

پس می‌توان گفت یادگیری هوش مصنوعی، ابزارهای آن و فراتر از آن یعنی برنامه‌نویسی هوش مصنوعی برای کودکان مهارتی ضروری و کارآمد خواهد بود.

علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی در مشاغل آینده، بچه‌ها همچنین می‌توانند در مورد نحوه استفاده و برنامه‌نویسی هوش مصنوعی با همسالان خود و یا بزرگسالان صحبت کنند و نشان دهند که در حال قدم برداشتن به سوی دنیای متفاوتی هستند.

شاید بپرسید قبل از اینکه به موضوع شغل آینده فرزندمان برسیم چگونه می توانیم از این فناوری به عنوان ابزاری برای رفع مشکلات دنیای امروز بچه‌ها استفاده کنیم؟

با یادگیری هوش مصنوعی در سنین پایین، بچه ها می توانند درک کنند که چگونه تفکر سیستمی و استفاده از الگوریتم‌ها در بهبود یادگیری و رفع مشکلات درسی‌شان کمک کننده خواهد بود.

آموزش هوش مصنوعی به کودکان
با آموزش برنامه نویسی به کودکان به دنیای آموزش هوش مصنوعی به آنها قدم می‌گذارید
 سوال اینجاست بچه ها دقیقاً چگونه می توانند در مورد هوش مصنوعی بیاموزند؟

اگر والدینی هستید که به دنبال آموزش هوش مصنوعی به فرزندانتان هستید ما برای شما سه توصیه‌ی مهم داریم :

 

توصیه 1 : گوگل دوست و همراه همیشگی شما  در این راه است!

گوگل فعالیت‌ها و منابع زیادی را برای کمک به یادگیری هوش مصنوعی برای کودکان گرد هم آورده است. سرچ کنید و در مورد آموزش مفاهیمی مثل کدنویسی و یا ماشین‌لرنینگ به بچه‌ها توضیح دهید.

مثلا  می‌توانید به کمک Quick Draw کمی سرگرمی ایجاد کنید این ابزار گوگل را امتحان کنید تا هوش مصنوعی را در عمل ببینید.

و یا با کمک Teachable Machine که یک روش سریع و آسان یادگیری ماشینی بدون نیاز به برنامه‌نویسی است را امتحان کنید و سیستم کامپیوتری را برای تشخیص صدا و تصویر و ژست‌هایتان آموزش دهید

با این دو روش از تماشای یادگیری ماشینی لذت خواهید برد و همچنین در تحقیقاتی که در زمینه هوش مصنوعی در حال انجام است مشارکت خواهید داشت.

یادگیری ماشینی نوعی هوش مصنوعی است که به ماشین‌ها اجازه می‌دهد از داده‌ها یاد بگیرند. یادگیری ماشینی اصطلاحی است که ما برای توصیف چگونگی توسعه هوش مصنوعی توسط کامپیوتر استفاده می کنیم.

یادگیری رباتیک
آموزش تکنولوژی‌های جدید به کودکان نیاز آینده آنهاست

توصیه 2 : به بچه‌ها کدنویسی آموزش دهید

یکی دیگر از مراحل ضروری یادگیری بیشتر در مورد هوش مصنوعی برای کودکان، کدنویسی است!

شاید در مدارس کودکان و یا کارگاه‌های آموزشی دروس علوم کامپیوتری در مورد آموزش برنامه‌نویسی ب کودکان چیز‌های شنیده باشید، یادگیری برنامه‌نویسی برای کودکان و حتی بزرگسالان یک مهارت مهم و ضروری است.

اگر به دنبال آموزش هوش مصنوعی به کودکان هستید، آموزش کدنویسی به کودکان راهی است که باید از آن عبور کنید.

توصیه ما این است که با آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی بر بلوک و یا آموزش مفاهیم اولیه قبل از شروع دوره‌های زبانهای برنامه‌نویسی شروع کنید. زبان برنامه‌نویسی مانند  scratch برای شروع مبتدیان بسیار عالی است و رابطه‌ کاربری  بسیار ساده و دوست داشتنی‌ای دارد که حتی بزرگسالان و حرفه‌ای‌ها هم به آن علاقمند هستند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare