وبلاگ بیستین

آموزش برنامه نویسی کودکان؛ راهنمای والدین

مقالات

آموزش برنامه نویسی کودکان؛ راهنمای والدین

آموزش برنامه‌نویسی کودکان
آموزش برنامه‌نویسی کودکان، راهنمای والدین

با توجه به وابستگی جامعه امروزی به فناوری و پیشرفت روز افزون تکنولوژی جای تعجب نیست که اگر افراد بیشتری به دنبال کسب مهارت‌های جدید برای فرزندانشان باشند، در همین راستا جالب است بدانید محبوبیت آموزش زبان‌های برنامه نویسی به کودکان در ایران  به سرعت در حال افزایش است، اما اینکه فرزندان ما در سنین کودکی برنامه‌نویسی یادبگیرند و به اصطلاح  بتوانند کدنویسی کنند در ظاهر کمی دور از ذهن و دست نیافتنی به نظر میرسد. حالا سوال اصلی اینجاست، آیا واقعا می توان این مهارت را به کودکان یاد داد؟

اخیرا در سراسر دنیا والدین شیفته‌ی تصور فرزندانشان در قالب “مهندسان کوچک” شدند، اینکه که فرزندان ما کدنویسی را یاد بگیرند و در سنین نوجوانی در شرکت‌های مطرح مانند آمازون و ماکروسافت مشغول به کار شوند هر پدر و مادری را به وجد می‌آورد، جالب است بدانید نظرسنجی‌های اخیر نشان می دهد که 90 درصد والدین آمریکایی مایلند دورس برنامه نویسی کودکان بخشی از برنامه‌های درسی مدارس باشد. والدین آمریکایی معتقدند که یادگیری برنامه‌نویسی و مهارت‌های کامپیوتری در سنین کودکی می تواند ضامن موفقیت فرزندشان در آینده باشد. 

در این راهنما، قصد داریم در مورد نحوه‌ی آموزش برنامه نویسی به کودکان، مزایای آموزش این مهارت و آمار‌ موجود در این زمینه صحبت کنیم و اینکه چرا “سواد کامپیوتری” امروزه درسراسر دنیا بسیار مهم شده است؟

مهندس برنامه‌نویسی
برنامه‌نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی یعنی‌چی؟

بهتر است قبل از هرچیزی ابتدا با این سوال شروع کنیم که برنامه نویسی یعنی چه و به چه کسانی برنامه‌نویس می‌گویند؟

برنامه‌نویسی اساساً یک فرآیند خلاقانه است که توسط برنامه‌نویسان کامپیوتری اجرا می شود و در آن مهندسان به کامپیوتر می‌گویند که چگونه یک کار خاص را انجام دهد. این فرآیند شامل نوشتن اسکریپت‌های اجرایی با استفاده از زبان های برنامه‌نویسی کامپیوتری مانند جاوا یا پایتون و … است.

برخی از افراد برنامه‌نویسی را روشی برای برقراری ارتباط با کامپیوترها می‌دانند. در حالت ساده‌تر می‌توان گفت برنامه نویسان به کامپیوتر دستور می دهند و کامپیوتر آنها را اجرا می کند. کسانی که علم کدنویسی کامپیوتری را می‌دانند و به زبان‌های برنانه‌نویسی مختلف تسلط دارند برنامه‌نویس هستند و می توانند بازی‌ها کامپیوتری، برنامه‌های موبایل، نرم افزارهای کامپیوتری، وب سایت‌ها و محتوای دیجیتالی ایجاد کنند.

آموزش برنامه نویسی کودکان
آموزش برنامه‌نویسی به کودکان با بازی

آیا آموزش برنامه‌نویسی به کودکان ممکن است؟

آموزش مفاهیم برنامه‌نویسی به کودکان خردسال با کمک بازی‌‌های مخصوص اینکار انجام‌ می‌شوند و کودکان در حین یک فرآیند آموزشی بازی‌محور با اصول برنامه‌نویسی و مفاهیم اولیه آشنا می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت برنامه‌های آموزشی در بیستین بر روی محور علاقمندسازی کودکان به برنامه‌نویسی تنظیم و برنامه‌ریزی شده است، به این معنی که کودکان می‌توانند شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه‌ی خود را با کمک یک زبان برنامه نویسی ساده و مخصوص کودکان، مطابق سلیقه‌ی خود طراحی کرده و بازسازی کنند. در دوره‌های آموزشی بیستین بازی‌های مورد علاقه‌ بچه‌ها با برنامه‌ی درسی ادغام می‌شود تا تمایل بیشتری به یادگیری پیدا کنند و توانمندی‌های ذهنشان را  گسترش دهند. در دوره مقدماتی بچه‌ها با استفاده از زبان کدنویسی تصویری مبتنی بر بلوک برنامه‌نویسی می کنند. این دوره به آنها کمک می کند که الگوها را بشناسند و به مفاهیم برنامه‌نویسی مانند توالی، حلقه‌ها، منطق شرطی و تفکر الگوریتمی تسلط داشته پیدا کنند.

کودک متفکر
چرا آموزش برنامه نویسی ؟

آیا آموزش برنامه‌نویسی به کودکان کار درستی است؟

ذهن‌ پویای کودکان در مواجهه با داده‌های جدید اغلب سازگار و انعطاف‌پذیر عمل می‌کند. کودکان قادر هستند به سرعت دانش جدید را یادبگیرند و آن را حفظ کنند. کودکانی که در سنین خردسالی کدنویسی یاد می‌گیرند، از توانمندی‌های زیادی مانند ارزیابی انتقادی موقعیت‌ها، کشف دیدگاه‌های مختلف، ساخت راه‌حل‌های خلاقانه و اجرای فرآیند یادگیری با کمک آزمون و خطا بهره‌مند می‌شوند. بچه‌ها هرچه در سنین کمتری اصول اولیه کدنویسی را یادبگیرند، تسلط بر این مهارت برایشان آسان‌تر خواهد بود و به یادگیری مهارت‌های بیشتر در برنامه‌نویسی تشویق می‌شوند.

یادگیری برنامه نویسی چه مزایایی را برای فرزند من دارد؟

تجزیه مسئله
یادگیری تحلیل و تجزیه با کمک یادگیری برنامه‌نویسی

یادگیری برنامه نویسی تفکر منطقی و انتقادی را ارتقا می دهد

یادگیری برنامه‌نویسی در کودکان، منطق استدلال و تفکر انتقادی را تقویت می کند. مطالعات اخیرا محققان آمریکایی ارتباط مثبتی بین برنامه‌نویسی کامپیوتری و مهارت‌های شناختی را نشان می‌دهد. بر اساس نتایج این تحقیقات، دانش‌آموزانی که اصول کدنویسی کامپیوتری را می‌دانند، عموما در آزمون‌های توانمندی شناختی نسبت به کسانی که تجربه برنامه‌نویسی کمی داشتند یا اصلا نداشتند، نمرات بالاتری کسب کردند. یک مطالعه در MIT نشان می‌دهد که آموزش برنامه‌نویسی کامپیوتری می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد شناختی کودکان داشته باشد.

وقتی بچه‌ها اصول کدنویسی را یاد می گیرند در واقع به‌طور غیرمستقیم به آنها یاد می‌دهیم که چگونه مسائل پیچیده را به قطعات کوچک‌تر و قابل کنترل تقسیم کنند تا راه‌حل‌های کاربردی و قابل اجرا را کشف کنند. این فرآیند تجزیه نامیده می‌شود و مهارت ارزشمندی است که در زندگی واقعی به کودکان کمک میکند تا هر بار که با مشکلات روبرو می‌شوند بتوانند مشکل را ابتدا تجزیه و بعد با راه‌حل‌های کوچک آن را برطرف کنند، این توانمندی مطمئنا در آینده برایشان بسیار مفید و کارامد خواهند بود. البته حل مسائل پیچیده با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. از آنجایی که در برنامه‌نویسی از رویکردهای متفاوتی برای حل یک مسئله استفاده می‌شود، بچه‌هایی که فرصت آموزش کدنویسی را دارند همزمان می‌توانند مهارت‌های جانبی خود را برای زندگی واقعی‌ توسعه دهند.

برای مثال در کدنویسی، برای حل یک مساله پیچیده برنامه نویس باید (الف) مشکل را شناسایی کند، (ب) آن را تجزیه و تحلیل کند، (ج) یک راه حل مناسب ایجاد کند، (د) راه حل را آزمایش کند، (ه) و اگر مشکل حل نشد، فرآیند را تکرار کند.

اگر کودکان بتوانند به این فرآیند مسلط شوند می‌توانند آن را در مسایل روزمره زندگی و انتزاعی هم پیاده‌سازی کنند.

تفکر منطقی و تحلیل
تجزیه مسئله و کشف راه‌حل‌

یادگیری برنامه نویسی تمرکز و خلاقیت را ارتقا می دهد

از آنجایی که برنامه‌نویسی کامپیوتری کار فنی به نظر می رسد، بسیاری از افراد آن را کاری خلاقانه نمی‌دانند، به خصوص که فرآیند کدنویسی عملی بسیار روشمند و پروسه‌محور است. اما برنامه نویسان این موضوع را به وضوع اعلام می‌کنند که کدنویسی باعث افزایش خلاقیت آن‌ها می‌شود. در واقع، زمانی که کودکان آموزش مفاهیم برنامه‌نویسی را با کمک بازی و ابزارهای مخصوص این روش‌ یاد میگیرند مدام در حال ایجاد داستان‌ها و روش‌های خلاقانه هستند تا بتوانند در بین هم‌گروهی‌های خود رقابت کنند علاوه بر این زبان‌های برنامه نویسی کودکان مانند SCRATCH  از صفر به شروع به آموزش برنامه‌نویسی همراه با فعالیت‌های خلاقیت‌محور می‌کند و تا سطوح آموزشی بالاتر دانش‌آموزان به روش تفکر خلاق  مجهز می‌شوند.

به محض اینکه بچه‌ها اصول کدنویسی را یاد بگیرند روش برخورد و استفاده آنها از لوازم دیجیتال و تکنولوژی در دسترسشان تغییر خواهد کرد و هر بار که یک بازی کامپیوتری جدید انجام دهند، می توانند از آن برای موضوعات کدنویسی خود الهام بگیرند. مثلاً آنها می توانند یک بازی را  نگاه کنند و در ذهن خود یک بازی مخصوص به خودشان طراحی کنند. زمانی که بچه‌ها یک زبان برنامه نویسی را یادبگیرند دیگر با دانش کدنویسی خود، می توانند هر داستان خیالی را به واقعیت تبدیل کنند.

البته لازم است بگوییم که نیازی نیست همه‌ی بچه‌ها کدنویسی یادبگیرند تا ذهن خلاقی داشته باشند اما کدنویسی یک روش بروز و  مناسب برای پرورش خلاقیت کودکان است. کدنویسی علاوه بر تقویت خلاقیت، باعث تقویت تمرکز در کودکان هم می شود، چراکه وقتی بچه‌ها کدنویسی را یاد میگیرند و خودشان کد یک برنامه را می‌نویسند، باید تمام جنبه‌های آن را در نظر بگیرند تا کدی که نوشتند به درستی کار کند و خروجی مربوط به آن به درستی اجرا شود.

به عنوان مثال طراحی یک بازی کامپیوتری را به در نظر بگیرید، بچه‌ها باید کدی بنویسند که کاراکتر بازی بتواند در جهات مختلف حرکت کند و کارهای که از او خواسته می‌شود را انجام دهد و کدی بنویسند که در آن تعامل کاراکتر با محیط و کاربر را هم در نظر بگیرند و در آخر نتایج نهایی جزییاتی که مدنظرشان بود را پوشش دهد (یعنی بچه‌ها باید بتوانند با کد نویسی کاری کنند که کاراکتر بازی یک شی را بردارد یا یک شی را نابود کند یا بتواند از یک شی استفاده کند، و …). با این مثال می‌توان فهمید که انجام اینکار چقدر نیازمند تفکر منطقی،‌ تمرکز و مهارت در سازماندهی است و اگر بچه‌ها در روند کدنویسی به این مهارت‌ها تسلط کافی نداشته باشند ممکن است اشتباهات و اشکالات زیادی در کد‌های که نوشتند داشته باشند که فرآیند اشکال زدایی مرحله بعدی آموزش اصولی کدنویسی است.

  با این توصیف می‌توان گفت آموزش برنامه نویسی در واقع آموزش و تمرین تفکر منطقی، تقویت تمرکز و آموزش سازماندهی است.

کودک برنامه‌نویس
افزایش اعتماد به نفس با تکیه بر دانش اشکال‌زدایی

یادگیری برنامه نویسی، اعتماد به نفس و انعطاف پذیری را در کودکان تقویت می‌کند

اگر تا به حال کدنویسی کرده باشین و یا آشنایی مختصری با زبان‌های برنامه‌نویسی داشته باشید کاملا برایتان قابل درک خواهد بود که یک اشتباه کوچک مانند جابه‌جایی یک نقطه ( . ) با ویرگول( ، ) در یک خط کد متنی می تواند یک اسکریپت ( کد برنامه‌نویسی ) را کاملا به دردنخور و اشتباه کند.

با پیچیده‌تر شدن اسکریپت‌ها، بچه‌ها بدون شک با فرآیند پر زحمت نوشتن کد، اجرا، اشکال‌زدایی، بازنویسی و اجرای مجدد کد کاملا آشنا می‌شوند. اینکار به خوبی می‌تواند صبر را به کودکان آموزش دهد و پاداش این صبر چیزی جز تقویت انعطاف‌پذیری در کودکان نخواهد بود.

علاوه براین بچه‌های که کد نویسی میکنند در مقایسه با کسانی که کدنویسی بلد نیستند در تصمیمگیری‌های خود با اطمینان بیشتری عمل میکنند چراکه یادگرفتند برای کدنویسی یک برنامه‌ی کارآمد و بدون مشکل باید بارها جزییات را چک کرده و به همه‌چی صد درصد مطمئن باشند تا خروجی کارشان بدون اشکال باشد.

بنابراین کودکان برنامه‌نویس یاد می گیرند که با تصمیماتشان با خیال آسوده و اطمینان خاطر برخورد کنند چراکه آنها میدانند توانمندی  بازگشت و اصلاح کدهایشان را دارند و پس از شکست های مکرر می‌تواند یک برنامه بدون اشکال و قابل اجرا طراحی کنند. این مهارت در زندگی واقعی هم اعتماد به نفس زیادی را برای آنها به ثمر ‌می‌آورد.

مهندسان رباتیک نوجوان
علم برنامه‌نویسی و تسلط کودکان به آن سرمایه‌ی آینده است

چرا آموزش برنامه نویسی به کودکان، سرمایه گذاری بر روی آینده فرزندان به حساب می‌آید؟

جامعه ما هرچه بیشتر به فناوری و اینترنت وابسته می‌شود، تقاضا برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب و نرم‌ آفزار هم به طور تصاعدی افزایش می یابد. برنامه نویسی دیگر یک مهارت محدود به صنایع و تکنولوژی نیست، بلکه به مهارتی همه جانبه در اکثر مشاغل تبدیل شده است.

امروزه حوزه‌های مختلف ازجمله آموزش، امور مالی، بهداشت‌ و سلامت و حتی خرده‌فروشی‌ها به سطح معینی از دانش برنامه‌نویسی نیاز دارند. بچه‌هایی که می‌دانند چگونه کدنویسی کنند، قطعا نسبت به همسالان خود در آینده شغلی موقعیت بهتری دارند.

  • جالب است بدانید گزارهای اداره کار آمریکا تا سال 2016 نشان مید‌دهد مشاغل مرتبط با برنامه نویسی سالانه 22000 دلار بیشتر از مشاغل غیر مرتبط درآمد داشتند.
  • در همین گزارش بازار کار آمده است که مشاغل مرتبط با برنامه نویسی 12 درصد سریعتر از میانگین بازار رشد کرده اند.
  • آمارهای سازمان‌ها نشان میدهد متخصصنی که تسلط و درک کافی از علم برنامه‌نویسی داشتند راحت‌تر از کسانی که درک ابتدایی از برنامه‌نویسی نداشتند استخدام شدند.

مشهود است که کدنویسی کم کم به یک مهارت اساسی تبدیل خواهد شد که بسیاری از کارفرمایان صرف نظر از عنوان شغلی، در کارجویان به دنبال آن می‌گردند مثل سواد کامپیوتر، در گذشته زمانی که کامپیوترها ماشین‌های عظیمی بودند که نیمی از اتاق را اشغال می‌کردند، دانستن نحوه کار با آن دستگاه غول‌پیکر مهارت بسیار خاصی بود و افراد زیادی آن را نمیدانستند و این مهارت بشدت مورد استقبال کارفرمایان بود، اما امروز چطور؟ امروزه واضح است که مهارت برنامه‌نویسی جای سواد کامپیوتری در گذشته را پر کرده است.

پس باید بگوییم کدنویسی، سواد کامپیوتری جدید است. بسیاری از کارفرمایان و استخدام کنندگان در مشاغل مختلف همگی در مورد ارجحیت متقاضیانی که حتی اصول اولیه کدنویسی را می دانند توافق نظر دارند پس در نهایت کودکانی که از سنین پایین این مبانی را در یادگرفتند، در سازگاری با شرایط شغلی جدید آینده مشکل زیادی نخواهند داشت.

حتی فارغ از موضوع اشتغال، بچه هایی که برنامه نویسی می‌دانند، راحت‌تر می توانند در دنیایی که عملا توسط هوش مصنوعی و فناوری اداره می شود، زندگی کنند. وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، دستگاه های هوشمند، ‌همه و همه چیزهایی هستند که یک فرد معمولی دیگر نمی تواند بدون آن‌ها زندگی کند و تمام این دستگاه‌ها برای کارکردن به علم کدنویسی وابسته هستند.

  تعدادی از متخصصان در بریتانیا بر این باورند که زبان برنامه نویسی در نهایت به اندازه زبان انسان امروزی برای ما ضروری و مهم خواهد شد.

والد و کودک
سن مناسب برای شروع آموزش برنامه‌نویسی

کودک از چه سنی می تواند یادگیری برنامه نویسی را شروع کند؟

براساس نظریه رشد شناختی نوشته شده توسط روانشناس سوئیسی جین پیاژه در سال ۱۹۷۱، کودکان در سن ۵ سالگی در مرحله preoperational  قرار دارند. در این مرحله، کودک با استفاده از بازنمایی‌های ذهنی از طریق کلمات و تصاویر، جهان را درک می کند. بر اساس این نظریه  و با توجه به دسترسی دنیای امروز به ابزارها و تکنولوژی‌های آموزشی، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کودک می تواند از ۵ سالگی شروع به یادگیری کدنویسی کند.

 آموزش مبانی کدنویسی می‌تواند مانند آموزش یک زبان جدید باشد. کودکان معمولا با سرعت متفاوتی شروع به حرف زدن می‌کنند و گاهی اوقات در بیان کلمات و یادگیری زبان مادری خود دچار مشکل هستند اما در سن 5 سالگی تقریبا به صورت کامل قادر به صحبت کردن هستند یعنی زمانی که کودک می توانند به زبان انسان صحبت کند، آموزش زبان کامپیوتر دقیقا مشابه به آموزش زبان جدید کاری ممکن و عملی خواهد بود.

آموزش اصول اولیه کدنویسی با کمک بازی و دوره‌های آموزش‌ مفاهیم برنامه نویسی بدون کامپیوتر روش مورد تایید متخصصین برای ورود کودکان خردسال به دنیای جدید تکنولوژی است.

آموزش کدنویسی به کودکان از طریق زبان‌های کدنویسی مبتنی بر بلوک و بازی‌های جالب و رنگارنگی که معمولا کودک را سرگرم می‌کند، یک روش آموزشی ترکیبی است. ترکیب کدنویسی بلوکی و جلوه‌های بصری پر زرق و برق در محیط بازی، آموزش برنامه نویسی را بسیار شیرین‌تر می کند.

علاوه بر این، مطالعات روان شناختی اخیرا نشان می دهد که کودکان زیر ۷ سال قادر به یادگیری سریع و بدون مشکل بیش از یک زبان هستند. باتوجه به اینکه آموزش برنامه نویسی کامپیوتری کاملا مشابه به یادگیری زبان جدید است، باور اینکه یک کودک ۵ ساله هم توانایی یادگیری آن را داشته باشد، چندان هم دور از ذهن نیست. با توجه به این موضوع مدارس بریتانیا، استونی و فلاند در حال آغاز راه جدی برای آموزش برنامه نویسی به کودکان هستند و در برنامه درسی مدارس کودکان 5 سال به بالا برنامه‌نویسی گنجانده شده است.

کودک علاقمند به بازی کامپیوتری
بازی با تبلت اولویت اول کودکان امروز

چگونه می توان کودکان را به یادگیری برنامه نویسی علاقه‌مند کرد؟

اگر فرزند شما به بازی‌های کامپیوتری، اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی علاقه‌مند است، احتمالا برای متقاعد کردن او مشکلی نخواهید داشت اما اگر فرزند شما به موضوعات علوم کامپیوتر (STEM) علاقه‌مند نیست چند راه وجود دارد که می توانید علاقه‌ی او را جلب کنید،

بالاتر اشاره کردیم که کدنویسی را می توان به گونه‌ای آموزش داد که برای کودکان جذاب باشد. شما می‌توانید همین مفهوم را برای برانگیختن علاقه فرزندانتان به کدنویسی به کار ببرید، چون زیبایی دنیای کدنویسی در این است که می تواند بسیار متنوع باشد و با دنیای ذهنی هر کسی قابلیت تطبیق دارد.

مهندسان کوچک
آموزش گروهی برنامه‌نویسی به کودکان

در راه آموزش برنامه‌نویسی می‌توانید فرزند خود را همراهی کنید

اگرچه مستقل بودن فرزند شما می‌تواند فوق العاده ارزشمند باشد، اما بسیاری از کودکان در سنین پایین ترجیح می‌دهند هنگام تجربه‌ی چیزهای جدید  والدین‌شان همراه آنها باشند. یادگیری چیزهای جدید در کنار کسانی که دوستشان داریم و مورد اعتماد ما هستند ترس و دلهره‌ی کمتری را به ما القا میکند. اگر فرزند شما در مسیر یادگیری کدنویسی مردد و مضطرب است، می‌توانید او را همراهی کنید. به هر حال، اگر خودتان هم چندان اهل تکنولوژی نیستید، این مسیر می‌تواند یک فرصت یادگیری عالی برای شما هم باشد!

با شروع پاندمی کودکان بیشتر از هرکس دیگری دچار آسیب‌های اجتماعی شدند، دور ماندن از محیط مدرسه و همسالان‌شان بار روانی سنگینی را به آنها تحمیل کرده است. شرکت در کلاس‌های حضوری برنامه‌نویسی می‌تواند چالش جدید و هیجان‌انگیزی برای کودکان باشد اما با این وجود ممکن برای بسیاری از والدین حضور در فعالیت‌های اجتماعی همچنان سخت و نگران کننده باشد به عنوان راه‌حلی برای این موضوع دست‌کم حضور در کلاس‌های گروهی آنلاین که کودکان فرصت همکاری، صحبت و طراحی پروژه‌های اشتراکی با دوستانشان را داشته باشند پیشنهاد خوبی برای ایجاد حس تعامل و یادگیری برای فرزندان شما است. کودکان تمایل دارند علایق یکسانشان را با گروه همسالان خود به اشتراک بگذارند، داشتن شبکه ای از همسالان می‌تواند به آنها انگیزه دهد تا به یادگیری و تمرین ادامه دهند.

سوالات متداول:

آیا امکان آموزش برنامه نویسی به کودکان به صورت خودآموز وجو دارد ؟

با توجه به اینکه اکثر کودکان امروزی از تکنولوزی و فناوری روز دنیا نسبتا آگاه هستند، یادگیری کدنویسی به صورت خودآموز غیر ممکن نخواهد بود، بسیاری از برنامه نویسان در دنیا به صورت خودآموز این مهارت را یادگرفته‌اند اما دو موضوع اساسی وجود دارد، 1- تسلط کامل به زبان انگلیسی، چرا که تمام منابع به زبان اصلی هستند، 2- درک کامل از مفاهیم اولیه علوم کامپیوتری، در غیر این صورت طی کردن این مسیر بسیار کند و ناامیدکننده خواهد بود، چیزی که ما پیشنهاد می‌کنیم شرکت در دوره‌های مقدماتی آموزش برنامه‌نویسی و همراهی یک پشتیبان مسلط به علم برنامه نویسی و مهارت آموزش به کودکان، در طی این مسیر است.

بهترین زبان برنامه نویسی برای آموزش به کودکان چیست؟

کلمه بهترین یک اصطلاح انتزاعی است، اما بدون شک برخی از زبان های برنامه نویسی برای کودکان مناسب‌تر از بقیه زبان‌ها هستند. به عنوان مثال؛ زبان های کدنویسی مبتنی بر بلوک مانند Scratch  برای شروع مناسب است. اکثر کارشناسان بر این باورند که کدنویسی بلوک بصری یکی از بهترین راه‌ها برای شروع آموزش برنامه نویسی به کودکان است. شروع آموزش با زبان‌های بلاکی خستگی ناشی از تایپ و به کارگیری اصول تکنیکی را کاهش می دهد و به کودکان اجازه می دهد تا صرفا بر روی مفاهیم پایه تمرکز کنند. این روش برای کودکان ۵ تا ۷ (پس از گذراندن دوره‌ی آموزش برنامه‌نویسی بدون کامپیوتر)  و گروه 8تا 12 سال خوب است اما نوجوانان ممکن است احساس خستگی کنند و از محدودیت‌های موجود در این نوع زبان‌ها زود حوصله‌شان سر برود برای آنها آموزش زبان برنامه نویسی پایتون که به دنیای واقعی برنامه نویسی بسیار نزدیکتر است را پیشنهاد میکنیم.

جمع بندی 

در نهایت چه بخواهیم و چه نخواهیم، کدنویسی در حال تبدیل شدن به زبان قرن بیست و یکم است و تبدیل به سواد پایه‌ای شده است که کودکان، نوجوانان و حتی جوانان می توانند از آن بهره مند شوند. مسلما در آینده نزدیک همه‌ی ما کاملا به هوش مصنوعی وابسته می‌شویم، گوشی های هوشمند، لپ‌تاپ ها، سیستم های امنیتی و… تمام این فناوری‌ها جز جدا نشدنی زندگی ما هستند، آیا دست کم نباید راه ارتباط برقرار کردن با آن‌ها را بدانیم و به فرزندانمان آموزش دهیم؟

در آینده نزدیک آموزش برنامه نویسی به کودکان در سراسر دنیا یک فعالیت جانبی نخواهد بود بلکه تبدیل به یک مهارت ضروری می‌شود و الزامی خواهد بود برای زندگی در دنیای تکنولوژیک فردا، بهتر است به جای به جان خریدن خطر عقب ماندن فرزندانمان از همسالانشان در سراسر دنیا، آنها را به شروع آموزش برنامه‌نویسی تشویق کنیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare